Номер повідомлення:#6
КОС
» 11 лютого 2006, 23:29
"Дійсно, редакція ст.12 вказує на ""...вчинення БУДЬ-ЯКОГО правочину... "" Зважаючи на це, необхідно чітко (на рівні МЮУ) надати нотаріусам роз""яснення (а ще краще доповнити ЦКУ ст.)щодо нотаріальних дій, які вважаються правочинами, оскільки нотаріуси України мають різні підходи і тлумачення до визначення цього терміну. Наше облуправління юстиції надало нам завдання: вивчити і надати МЮУ свої пропозиції щодо врегулювання питань, які викликають у нотаріусів труднощі в застосуванні, таке інше. Після Вашого зауваження я внесу зміни до своїх пропозицій, а поки що пропоную свої слідуючі думки.1. З ПИТАНЬ ЗАСТОСУВАННЯ ст.12 ЗАКОНУ УКРАЇНИ «Про основи соціального захисту бездомних громадян і безпритульних дітей» № 2623. • З-н ""Про забезпечення огранізаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування"" від 13.01.2005 за № 2342 статтею 11 визначив, що на сьогоднішній день при отриманні згоди на «…відчуження нерухомого майна (у тому числі житла) та іншого майна, власником якого є дитина» нотаріуси мають керуватися нормами цього закону – п.6 ч.2 ст.10 цього закону. Цей закон фактично замінив дію Правил опіки та піклування, затверджених Наказом від 26.05.1999 за № 34/166/131/88 в частині опіки (піклування) та захисту майнових прав та інтересів дітей, які внаслідок смерті батьків, хвороби батьків або позбавлення їх батьківських прав чи з інших причин залишилися без батьківського піклування, …»(п.1.2). Але лише в цій частині, тому що Правила опіки та піклування від 1999 року також захащають «…майнові права повнолітніх осіб, які за станом здоров’я не можуть самостійно здійснювати свої права і виконувати свої обов’язки» (ч.2 п.1.2)• На виконання ст. 12 З-ну ""Про забезпечення огр.-правових умов соц. захисту дітей-сиріт та ...."" №2342 розроблений та затверджений Наказ № 3380/745 від 21.12.2005, який зобовязав: ""п.1.1: Передати повноваження з питань опіки, піклування та усиновлення дітей від органів управління освітою службам у справах неповнолітніх"" • ст. 7 ч.3 Закону «Про основи соціального захисту бездомних громадян і безпритульних дітей» № 2623: ""Облік безпритульних дітей здійснюється службами у справах неповнолітніх місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування"". А ч.1 ст.12 закону ""Про забезпечення огранізаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування"" № 2342 покладає «Безпосереднє ведення справ та координацію діяльності стосовно дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування на служби усправах неповнолітніх» • ч.2 ст. 1 закону «Про органи і служби у справах неповнолітніх та спеціальні установи для неповнолітніх» від 24.01.1995 за № 20 визначає, що «…служби у справах неповнолітніх …районних державних адміністрацій, виконавчих органів міських і районних у містах рад» а вже ст. 7 ч.3 Закону «Про основи соціального захисту бездомних громадян і безпритульних дітей» № 2623 розширює «…службами у справах неповнолітніх місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування» Аналізуючи все вищевказане можна зробити такі висновки1) є два органи, які опікуються дітьми: органи опіки та піклування і служби у справах неповнолітніх, але виникає питання – де створити службу у справах неповнолітніх - при РДА чи також і при виконкомах міських рад, чи навіть і при виконкомах інших органів місцевого самоврядування? При кожній РДА є служба у справах неповнолітніх. При інших органах – немає. Також виникає інше питання. Всупереч основним принципам цього закону, які викладені в ст.3 та всупереч загальним засадам цього закону, викладених в преамбулі цього закону, ст.12 виклала таку норму (ч.3): «органи опіки та піклування здійснюють контороль за дотриманням батьками та ососбами, які їх замінюють, житлових прав і охоронюваних законом інтересів дітей», хоча ст.7 ч.3 Закону № 2623 закріпила чітко, що «облік безпритульних дітей здійснюється службами у справах неповнолітніх» ПРОПОЗИЦІЯ: на рівні МЮУ надати нотаріусам роз’яснення, в якому визначити, що «контроль за житловими правами і охоронюваними законом інтересами дітей здійснюеться органами опіки та піклування, як передбачає ч.3 ст.12, а контроль за житловими правами і охоронюваними законом інтересами безпритульних дітей здійснює служба у справах неповнолітніх, як вимагає ч.3 ст.17»2). Я, нотаріус, читаючи уважно цей закон №2623 і наказ №3380, зрозуміла так: контроль за житловими правами і охоронюваними законом інтересами дітей здійснюеться органами опіки та піклування» З огляду на дії і думки нотаріусів за ці два місяці 2006 року: одні беруть довідку з ЖЕКу чи будинкоуправління про те, хто прописаний в будинку чи квартирі, яка відчужується чи передається в іпотеку, інші - довідку про склад сім""ї, я вважаю, що необхідно УВАЖНО прочитати ч.3 ст.7 та ст.12 Закону ""Про основи соціального захисту ...дітей"" і зробити наголос на слові «контроль» та «здійснюеться органами опіки та піклування». Моя пропозиція: для чого навантажувати себе і брати такий серйозний обов’язок, якщо закон сам визначив, який орган є відповідальним за ці дії. Я схильна до слідуючих дій: перед вчиненням будь-якого правочину щодо нерухомого майна (крім гаражів та нежилих приміщень - ст.10 Закону № 2623), здійснювати запит до обох вищевказаних мною органів вимагати довідки про те, що наприклад: ""…в житловому буд. чи кв., яка відчужується гр.ООО не зареєстровані і не користуються житлом мало- чи неповнолітні і безпритульні діти"", або у ситуації, якщо там проживають чи зареєстровані діти, але їх не права будуть порушені при вчиненні батьками правочинів, то: ""…в житловому буд. чи кв., яка відчужується гр.ООО зареєстровані і користуються житлом мало- чи неповнолітні діти, але при вчиненні батьками правочину …. їх не права будуть порушені"". ПРОПОЗИЦІЯ: також на рівні МЮУ нотаріусам, а можливо – і на рівні двох міністерств: МЮУ та Мінсім’ї, молоді та спорту- для служб у справах неповнолітніх та органів опіки та піклування, надати роз’яснення, які я виклала вище. "