Номер повідомлення:#14
V
» 21 червня 2006, 15:02
Інтерв’ю з приватним нотаріусом Львівського міського нотаріального округу, заслуженим юристом України, кандидатом юридичних наук Мирославою Михайлівною ДЯКОВИЧ, членом Вищої кваліфікаційної комісії Міністерства юстиції України.За порядок у нотаріаті. - Наскільки революційними, на Вашу думку, були квітневі рішення Міністерства юстиції України про нові порядки та умови проведення: конкурсного відбору осіб, які виявили бажання стажуватися в державній нотаріальній конторі або в приватного нотаріуса кваліфікаційного іспиту для допуску до нотаріальної діяльності конкурсу на реєстрацію приватної нотаріальної діяльності серед осіб, які мають намір її провадити?- Регуляторні процеси, які відбуваються у сфері нотаріату і активно впроваджуються Міністерством юстиції України, я б назвала, якщо так можна наголосити, логічно еволюційними. Адже саме міністр Сергій Петрович Головатий, першого разу очоливши міністерство на зорі незалежності України, відразу інтенсивно розпочав реформування вітчизняного нотаріату і впровадження інституту приватного нотаріату. Це, за великим рахунком, на практиці вже означало вибір європейського шляху для нашої держави. Адже принципи діяльності нотаріату мають значний вплив на багато важливих аспектів життя країни та її громадян. Добре пам’ятаю, наскільки наше суспільство тоді неоднозначно ставилося до цих рішучих ініціатив, як важко змінювалася громадська думка щодо їх нагальної необхідності. Для таких послідовних і наполегливих дій Сергію Петровичу потрібні були не тільки високий авторитет і професіоналізм, але й громадянська мужність. Я належу до тих, хто повірив у приватний нотаріат і одним з перших – скажу чесно: без вагань і сумнівів – взявся працювати у ньому. Кожен з міністрів юстиції по-своєму намагався прискорити реформу вітчизняного нотаріату, наблизивши його до засад діяльності так званого латинського нотаріату. Щось вдавалося, а щось – ні. Тому що важко були проводити нові ідеї через пануючий консерватизм щодо цього питання у більшості депутатів Верховної Ради. Можливо, якраз багаторічний депутатський досвід Сергія Петровича допомагає йому ліпше орієнтуватися в юридично-правових настроях парламентарів.Квітневі документи Мін’юсту свідчать про ефективне впровадження другого етапу реформування вітчизняного нотаріату. Його можна охарактеризувати як період визначення, утвердження і зміцнення основних принципів діяльності нотаріату в Україні і час запровадження демократичних засад розвитку приватного нотаріату. Міністерство реально дбає про підвищення професійного рівня нотарів, спонукає їх до постійної самоосвіти. Відкриваються нові можливості для конкурсного відбору осіб, які бажають працювати нотаріусами. Нотаріат не повинен бути кастою вибраних або недоторканних. Система нотаріату мусить стати самовідновлювальною, такою, що постійно поповнюється новими високоваліфікованими кадрами, які приходитимуть на заміну тих нотаріусів, які виходитимуть на пенсію або ж із якихось інших різних причин припинятимуть свою роботу. Не рівень матеріального достатку і посадових зв’язків, а рівень знань та їх умілого практичного застосування мають стати головними критеріями відбору юристів, які прагнуть провадити нотаріальну діяльність.З цього приводу й були розроблені три документи, затверджені одним Наказом Міністерства юстиції України №34/5 від 03.04.2006 року, про які хочу нагадати: 1. «Порядок та умови проведення конкурсного відбору осіб, які виявили бажання стажуватися в державній нотаріальній конторі або в приватного нотаріуса», зареєстрований в Мін’юсті України 03.04.2006 року за №373/122472. «Порядок та умови проведення конкурсу на реєстрацію приватної нотаріальної діяльності серед осіб, які мають намір її провадити», зареєстрований в Мін’юсті України 03.04.2006 року за №374/122483. «Порядок проведення кваліфікаційного іспиту для допуску до нотаріальної діяльності», зареєстрований в Мін’юсті України 03.04.2006 року за №375/12249.- Чи можна вважати ці документи Міністерства юстиції необхідною і достатньою умовою утвердження рівного доступу до професії нотаріуса?- Необхідною – так, але ще не достатньою. Бо такої мети вони досягнуть, якщо будуть ретельно і професійно виконані. Важливо, що цими документами Міністерство юстиції України вже закріпило механізм рівного доступу до отримання професії нотаріуса і здійснення нотаріальної діяльності. Не чекаючи на прийняття депутатами нового складу парламенту нової редакції Закону України «Про нотаріат». Це означає також, що вже будуть зліквідовані можливі корупційні схеми, насамперед, у низових ланках – управліннях юстицій. Адже дотеперішнє формування територіальними управліннями юстиції резерву з осіб, які мають намір зареєструвати приватну нотаріальну діяльність, фактично виключало елемент змагальності. Нівелювало основний принцип латинського нотаріату, який є непорушним правилом функціонування і формування так званого „вільного” нотаріату. А сам «нотаріальний резерв» нагадує за справедливістю хіба що квартирні черги за радянських часів. Для цілковитого утвердження рівного доступу до професії нотаріуса потрібна термінова розробка нової редакції закону про нотаріат, який має закріпити перехід до єдиної організаційної системи нотаріату на принципах самофінансування, саморегулювання і повної майнової відповідальності. Такий закон мусить визначити нотаріат як публічно-правовий інститут, який покликаний забезпечувати позасудову охорону та захист прав і законних інтересів громадян та інших осіб незалежно від форм власності, а також держави – шляхом вчинення в межах безспірних правовідносин нотаріальних дій.- Ви є членом Вищої кваліфікаційної комісії Міністерства юстиції України. Чи не порушено у ній принципу представництва нотаріусів, зокрема від Нотаріальної палати України?- Це запитання, до речі, поставив перед членами Вищої кваліфікаційної комісії і Міністр, який очолює цю комісію. Монопольного права на представництво у комісії не має ніхто. Зауважимо, що відповідно до нині діючого Закону України „Про нотаріат” нотаріуси можуть об’єднуватися у регіональні, загальнодержавні, міжнародні спілки та асоціації, але пріоритету не надано жодній громадській організації чи об’єднанню нотаріусів. Тому згідно з новим Положенням про Вищу кваліфікаційну комісію нотаріату (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 14 березня 2006 р. №281) до її складу входять чотири нотаріуси, які є представниками різних громадських організацій нотаріусів. Це демократично і законно. - Серед нотаріусів пішов поголос, що Міністерство юстиції України, прийнявши ці документи, влаштовує для нотаріусів «поголовну атестацію», яку мало хто з них витримає. - Так можутьміркувати лише ті нотаріуси, яківідчуваютьсвій низькийкваліфікаційний рівень. Тим нотаріусам, які постійно працюють над собою, боятися немає чого. Зверніть увагу на ключове слово у квітневих документах – порядок. Міністр Головатий С.П. та директор Департаменту нотаріату і реєстрації адвокатських об’єднань Круковес Н.В. наводять порядок у системі нотаріату. І головною зрозумілою метою цієї роботи є те, щоб у нотаріаті працювали порядні люди – професійні і моральні. Це не звичайний збіг слів, а закономірність їхнього спільного змісту, яку необхідно утвердити. Давно назріла потреба оздоровлення нотаріату, обмеження доступу до професії випадкових осіб та людей з низькими професійними знаннями. Найкраще це здійснити шляхом запровадження конкурсних і рівних можливостей під час заповнення вакантних посад нотаріусів, а не створення нових, до того ж часто ще й штучного. Скептикам пораджу звернути увагу на ще один квітневий документ – «Про внесення змін до Правил здійснення перевірки законності виконання приватними нотаріусами своїх обов'язків», затверджених наказом Міністерства юстиції України 14.09.2004 р. №105/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України 03.04.2006 р. №33/5), зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 3 квітня 2006 р. за №372/12246. Там є дуже «страшний» пункт під номером 13. «Основним елементом перевірки роботи приватного нотаріуса є перевірка дотримання ним норм чинного законодавства при вчиненні нотаріальних дій. Під час перевірки цієї ділянки виконання своїх обов'язків нотаріусом необхідно з'ясувати рівень володіння нотаріусом питаннями чинного законодавства». Чи цього повинен боятися приватний нотаріус, який поважає себе і свою професію? Комплексної перевірки діяльності приватного нотаріуса, яка буде провадитись приблизно раз на п’ять років? Що ж до ймовірної атестації, то це стосується лише тих нотаріусів, до яких прийматиметься одне із можливих рішень щодо реалізації матеріалів комплексної перевірки, а саме: розгляд Вищою кваліфікаційною комісією нотаріату питання щодо необхідності проходження нотаріусом курсів підвищення кваліфікації та атестації за наслідками їх проходження. - Але ж можна будь-кого з нотаріусів, так би мовити, перевірити „комплексно” і застосувати до нього таке упереджене рішення?- По-перше, здійснення контрольних перевірок нотаріусів чітко виписані у цих Правилах. До речі, якщо раніше така перевірка здійснювалася не частіше як один раз на два роки, то тепер – цей термін встановлений не рідше одного разу на п’ять років. А плани проведення комплексних перевірок затверджуватимуться в Міністерстві юстиції України. Тобто управління юстиції сьогодні вже не зможе будь-коли прийти до нотаріуса із комплексною перевіркою, тим більше без повідомлення про це самого нотаріуса.Чітко також визначено Правилами, що якщо до Міністерства юстиції України надходять обгрунтовані звернення від фізичних та юридичних осіб, а також Вищої кваліфікаційної комісії, то комплексна перевірка може бути проведена в окремо визначений Міністерством юстиції України строк.По-друге, добросовісний і професійний нотаріус тепер отримав захист своєї діяльності від свавілля з боку чиновників і від суб’єктивних факторів у ході процедури здійснення цих перевірок. Новим змістом наповнені ціль і мета їх проведення, а це передовсім – поглиблений аналіз причин, які породжують помилки та недоліки у своїй діяльності нотаріуси, надання допомоги нотаріусам для їх усунення, а також вжиття заходів задля недопущення їх на майбутнє.Звичайно, що ті нотаріуси, які грубо порушують закон або допускають помилки, що несумісні з професійною діяльністю нотаріуса, матимуть, як кажуть, ще за велике щастя отримання такої кари, як навчання і складання атестаційного іспиту. Адже це буде для них єдиним шансом залишитися у професії. - А чи не породить це практику появи цієї ж корупції серед працівників Міністерства юстиції України, які стануть занадто прискіпливими до приватних нотаріусів?- Кожну добру справу, на жаль, можна довести до абсурду, якщо дуже захотіти це зробити. Але мені здається, що відповідь на це запитання я дала ще на початку інтерв’ю. Справжні реформатори не тільки дбають про прогрес, але й забезпечують надійний контроль за цим процесом. Адже свого часу впровадження укладальниками Указу Президента квот у професії нотаріуса і таким чином обмеження доступу до професії також базувалося на добрих, правильних ідеях, які вже давно впроваджені в інших країнах з системою латинського нотаріату. І ніхто, повірте, тоді не думав про те, що це стане в пригоді чиновникам, нечистим на руку. Усі конкурсні випробування нотаріуси і кандидати в нотаріуси складатимуть перед очолюваною Міністром комісією, в якій є чотири приватні нотаріуси і три представники Міністерства юстиції України. Це буде колегіальне рішення з максимальною індивідуальною відповідальністю кожного, хто його прийматиме. Я абсолютно впевнена, що ці рішення будуть цілком компетентними і справедливими. Важливо, щоб ті, хто братиме участь у конкурсах, не шукали-вигадували якоїсь неіснуючої упередженості щодо себе, а насамперед вимогливо оцінювали свої фахові здібності. Тоді їх чекатиме закономірний успішний результат.