Номер повідомлення:#3
Marysia.
» 15 листопада 2007, 13:55
"Василь ОЛІЙНИК Пам’ятка нотаріусаначальник юридичного управлінняВАТ КБ «Хрещатик», м. Київ1) предметом іпотеки не можуть бути національні культурні та історичні цінності, що перебувають у державній власності і занесені або підлягають занесенню до Державного реєстру національного культурного надбання (ч. 4 ст.4 Закону України „Про заставу”)2) Документи Національного архівного фонду, що належать державі, територіальним громадам, не можуть бути об'єктом приватизації, купівлі-продажу, застави або інших угод, пов'язаних з передачею права власності, і надаються лише в тимчасове користування. Документи Національного архівного фонду, що не належать державі або територіальним громадам, не можуть бути предметом застави, якщо заставодержатель - іноземець або особа без громадянства, яка не проживає постійно в Україні.(ст. 10 Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи”)3) Пам'ятки державної частини Музейного фонду України не підлягають приватизації. та не можуть бути предметом застави. Зібрання музеїв, заснованих на приватній формі власності, не можуть бути предметом застави, якщо заставодержатель - іноземний громадянин або особа без громадянства, яка не проживає в Україні( ст. 21 Закону України «Про музеї та музейну справу»). 4) Предметом іпотеки не можуть бути об’єкти державної власності, приватизація яких заборонена законодавчими актами, а також майнові комплекси державних підприємств та їх структурні підрозділи, що знаходяться у процесі корпоратизації (ч. 6 ст. 4 Закону України «Про заставу»). Відповідно до ст. 5 Закону України «Про приватизацію державного майна» від 04.03.1992 р. з наступними змінами і доповненнями, приватизації не підлягають об’єкти, що мають загальнодержавне значення, а також казенні підприємства. Так, до об’єктів, що мають загальнодержавне значення, відносяться майнові комплекси підприємств, їх структурні підрозділи, основним видом діяльності яких є виробництво товарів (робіт, послуг), що мають загальнодержавне значення. Загальнодержавне значення мають:а) об’єкти, які забезпечують виконання державою своїх функцій, забезпечують обороноздатність держави, її економічну незалежність, та об’єкти права власності Українського народу, майно, що становить матеріальну основу суверенітету України, зокрема:#61485 майно органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, майно Збройних Сил України (крім майна, щодо якого цим Законом встановлено особливості приватизації), Служби безпеки України, Прикордонних військ України, правоохоронних і митних органів #61485 надра, корисні копалини загальнодержавного значення, водні ресурси та інші природні ресурси, які є об’єктами права власності Українського народу#61485 майнові комплекси підприємств з лісовідновлення, лісорозведення та охорони лісу, лісництва, їх підрозділи#61485 сортовипробувальні станції, дільниці, інші організації з експертизи сортів рослин #61485 золотий і валютний фонди та запаси, державні матеріальні резерви#61485 емісійна система, майнові комплекси підприємств і установ, що забезпечують випуск та зберігання грошових знаків і цінних паперів#61485 радіотелевізійні передавальні центри, а також об’єкти, що забезпечують зв’язком органи законодавчої та виконавчої влади#61485 державні радіоканали та телевізійні канали#61485 засоби урядового, фельд’єгерського та спеціального зв’язку#61485 інші об’єкти права державної власності, які забезпечують виконання державою своїх функційб) об’єкти, діяльність яких забезпечує соціальний розвиток, збереження та підвищення культурного, наукового потенціалу, духовних цінностей, зокрема:#61485 об’єкти Національного космічного агентства України при Кабінеті Міністрів України#61485 архіви#61485 майнові комплекси установ Національної академії наук України з основних напрямів досліджень#61485 об’єкти культури, мистецтва, архітектури, меморіальні комплекси, заповідники, парки тощо загальнонаціонального значення#61485 об’єкти освіти, фізичної культури, спорту і науки, що фінансуються з державного бюджетув) об’єкти, контроль за діяльністю яких з боку держави гарантує захист громадян від наслідків впливу неконтрольованого виготовлення, використання або реалізації небезпечної продукції, послуг або небезпечних виробництв, зокрема:#61485 майнові комплекси підприємств по виготовленню та ремонту всіх видів зброї, яка є на озброєнні Збройних Сил України, Служби безпеки України #61485 майнові комплекси підприємств по випуску наркотичних, бактеріологічних, біологічних, психотропних, сильнодіючих хімічних та отруйних засобів (крім аптек)#61485 майнові комплекси підприємств, що забезпечують діяльність у сфері обігу зброї, радіоактивних речовин #61485 протирадіаційні споруди#61485 полігони, будови, споруди та устаткування для захоронення твердих промислових та побутових відходів, скотомогильникиг) об’єкти, які забезпечують життєдіяльність держави в цілому, зокрема:#61485 структурні підрозділи майнових комплексів, що забезпечують постійне розміщення і зберігання державних резервів і мобілізаційних запасів#61485 пенітенціарні заклади#61485 майнові комплекси підприємств геологічної, картографічної, гідрометеорологічної служб, служби контролю за станом навколишнього природного середовища#61485 об’єкти державних систем стандартизації, метрології та сертифікації продукції#61485 майнові комплекси підприємств авіаційної промисловості#61485 автомобільні дороги, крім тих, що належать підприємствам до першого розгалуження їх за межами території цих підприємств#61485 майнові комплекси підприємств, які здійснюють виробництво основної залізничної техніки (електровози, тепловози, дизель-поїзди, вагони)#61485 майнові комплекси підприємств залізничного транспорту з їх інфраструктурою#61485 метрополітен, міський електротранспорт#61485 майно, що забезпечує цілісність об’єднаної енергетичної системи України та диспетчерське (оперативно-технологічне) управління, магістральні та міждержавні електричні мережі#61485 атомні електростанції, гідроелектростанції з греблями, що забезпечують водопостачання споживачам та проведення гідромеліоративних робіт, теплоелектроцентралі#61485 магістральні нафто- і газопроводи та магістральний трубопровідний транспорт, що обслуговують потреби держави в цілому, підземні нафто- та газосховища#61485 транспортні засоби спеціального призначення, що забезпечують виконання робіт, пов’язаних з ліквідацією пожеж, наслідків стихійних лих#61485 об’єкти інженерної інфраструктури та благоустрою міст, включаючи мережі, споруди, устаткування, які пов’язані з постачанням споживачам води, газу, тепла, а також відведенням і очищенням стічних вод#61485 майнові комплекси структурних підрозділів хлібоприймальних і хлібозаготівельних підприємств, що забезпечують розміщення і зберігання мобілізаційних запасів та майно хлібоприймальних і хлібозаготівельних підприємств, що входить до статутного фонду Державної акціонерної компанії [qoute]Хліб України[qoute] #61485 майнові комплекси підприємств соляної промисловості#61485 акваторії портів, причали всіх категорій і призначень, причальні у портах і гідрографічні споруди, набережні причалів, захисні споруди та системи сигналізації, портові системи інженерної інфраструктури та споруди зв’язку, енерговодопостачання та водовідведення, автомобільні дороги та залізничні колії (до першого розгалуження за межами території порту), навчальний та гідрографічний флот, майнові комплекси судноплавних інспекцій#61485 водосховища і водогосподарські канали комплексного призначення, міжгосподарські меліоративні системи, гідротехнічні захисні споруди#61485 майнові комплекси підприємств, що виготовляють спирт, вина і лікеро-горілчані вироби#61485 крематорії, кладовища.Конкретний перелік об’єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, встановлений Законом України № 847-XIV від 07.07.1999 р. «Про перелік об’єктів права державної власності, що не підлягають приватизації». На практиці є випадки, коли деякі позичальники, які підпадають під дію цього закону, роблять спробу обійти його вимоги і надають банкам листи-дозволи своїх Міністерств на іпотеку цього майна. Безумовно, це не вірно, так як наявність чи відсутність дозволів органів, уповноважених управляти державним майном, ніякого правового значення не має . На жаль, цій обставині багато кредиторів на практиці не приділяють належної уваги. Договори іпотеки, які укладені в порушення вказаних вимог можуть бути визнані в судовому порядку недійсними. 5) Предметом іпотеки не може бути також майно благодійних організацій (ст. 19 Закону України «Про благодійництво та благодійні організації»). Відповідно до ст. 6 цього Закону ними є:- членська благодійна організація- благодійний фонд- благодійна установа- інші благодійні організації (фундації, ліги, місії тощо)6) Майно вищих навчальних закладів державної та комунальної форм власності, що забезпечує їх статутну діяльність, не може бути предметом іпотеки. Це передбачено ст. 63 Закону України «Про вищу освіту».7) Відповідно до ст. 101 Земельного кодексу України предметом застави не може бути земельний сервітут, тобто право власника або землекористувача земельної ділянки на обмежене платне або безоплатне користування чужою земельною ділянкою.8) Предметом застави не можуть бути вимоги, які мають особистий характер, а також інші вимоги, застава яких забороняється законом (ч.5 ст.4 Закону України “Про заставу”).9) Існує також цілий ряд законодавчих обмежень відносно звернення стягнення на майно громадян і юридичних осіб. По цій ознаці деякі фахівці роблять висновок, що таке майно не може бути заставлено, хоча законодавець прямо цього не передбачає (див. А. Єрух, Ю. Козьяков. Окремі питання посвідчення договорів застави. Довідник нотаріуса. № 3. 2002 С. 8-9). Безумовно, це спірне міркування, оскільки іпотека є не способом відчуження, а способом забезпечення зобов’язань. А це різні речі. Тим не менш, наша порада кредиторам не мати справи з такою іпотекою."
Никогда не говори "никогда"!