Номер повідомлення:#1
Den (original)
» 21 січня 2008, 18:51
П Р І О Р ИТ Е Т Ив роботі Міністерства юстиції на 2008 рік Пріоритетами у діяльності Міністерства є: 1. Реформування системи правосуддя. 2. Формування та координація державної політики у сфері запобігання та протидії корупції. 3. Реформування кримінальної юстиції та системи відбування покарань. 4. Забезпечення прозорої та ефективної системи примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб) – впровадження недержавних форм виконання судових рішень. 5. Запровадження державної реєстрації нормативно-правових актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування. 6. Формування системи безоплатної правової допомоги. 7 Реформування системи нотаріату з метою створення єдиного нотаріату, та запровадження муніципальних форм діяльності. 8. Створення єдиної системи державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обмежень і визначення Міністерства юстиції спеціально уповноваженим органом у цій сфері. 9. Реформування системи захисту інтересів держави в судах України. 10. Здійснення адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу. З метою реалізації визначених пріоритетів робота Міністерства спрямовуватиметься на виконання таких заходів і завдань: Пріоритет 7. Реформування системи нотаріату з метою створення єдиного нотаріату, та запровадження муніципальних форм діяльності. Стан проблеми. 2 вересня 1993 року прийнято Закон [qoute]Про нотаріат[qoute]. Практика його застосування виявила низку проблем, які потребують вирішення на законодавчому рівні. Обмеження повноважень приватних нотаріусів щодо вчинення нотаріальних дій, а також значне зростання їх кількості, водночас зі зменшенням кількості державних, призводить до соціальної напруги в суспільстві, зокрема у зв’язку з неможливістю отримання громадянами окремих видів нотаріальних послуг щодо оформлення спадкових прав та вжиття заходів до охорони спадкового майна. Крім того, зазначеним Законом на Міністерство юстиції та його територіальні органи покладено контроль за законністю виконання нотаріусами своїх обов’язків, проте не передбачено гнучкої системи заходів впливу на нотаріусів у разі порушення ними законодавства під час вчинення нотаріальних дій. Залишаються майже не врегульованими питання допуску громадян до нотаріальної професії, зокрема, питання стажування, складання кваліфікаційного іспиту та функції органів, які уповноважені приймати рішення про допуск до нотаріальної діяльності. З метою забезпечення функціонування нотаріату як публічно-правового інституту, який забезпечує позасудову охорону та захист прав та законних інтересів суб’єктів права і побудований на єдиних принципах, формах і методах організації та здійснення нотаріальної діяльності, а також державного регулювання цієї діяльності, необхідно провести реформування системи нотаріату і створити систему єдиного нотаріату. Створення єдиного нотаріату можливе у два етапи. Перший етап. Урівняти державних і приватних нотаріусів в повноваженнях щодо вчинення нотаріальних дій при збереженні існуючих форм нотаріату (державного та приватного), що надасть можливість громадянам більш широкого доступу до отримання нотаріальних послуг. З цією ж метою вжити такі заходи: врегулювати на законодавчому рівні питання оплати за вчинення нотаріальних дій приватними нотаріусами та організації їх роботи, встановивши час прийому громадян не менше п’яти годин на день та п’ятиденний робочий тиждень підвищити кваліфікаційні вимоги до професійного рівня осіб, які мають намір займатися нотаріальною практикою посилити контроль за діяльністю нотаріусів, їх відповідальність, передбачивши як підставу для анулювання свідоцтва про право на заняття нотаріальною діяльністю знищення нотаріусом з його вини архіву чи окремих документів, або втрати з його вини спеціальних бланків нотаріальних документів. Для врегулювання порядку оплати за вчинення нотаріальних дій з метою їх здешевлення необхідно: розробити проект Закону про внесення змін до Декрету Кабінету Міністрів України від 21 січня 1993 року № 7-93 [qoute]Про державне мито[qoute] переглянути діючі ставки державного мита визначити новий розмір ставок державного мита за вчинення нотаріальних дій державними нотаріусами забезпечити збереження пільг для окремих платників державного мита, встановлених Декретом, та доповнити (за умови належного обґрунтування) перелік пільг. Особливого значення має набути робота з розроблення проекту концепції щодо створення та функціонування муніципальних форм нотаріату. Другий етап. Реалізація цього етапу полягає: - у розробленні та прийнятті Закону, який урегулює питання організації та діяльності нотаріату, на законодавчому рівні закріпить муніципальні форми нотаріату, прозорий доступ до професії нотаріуса, забезпечить ефективне державне регулювання діяльності нотаріату, створення органів професійного самоврядування нотаріусів, створення єдиного страхового фонду нотаріусів для виплат сум на відшкодування шкоди, завданої фізичним та юридичним особам внаслідок недбалого виконання нотаріусом своїх обов’язків - у прийнятті низки нормативно-правових актів для удосконалення системи нотаріату з метою виключення корупційних ризиків у цій сфері діяльності. Для реалізації пріоритету необхідно вжити заходи: законотворчого характеру: - сприяти прийняттю Закону [qoute]Про внесення змін до Закону України [qoute]Про нотаріат[qoute] та підзаконних нормативно-правових актів, спрямованих на його реалізацію - підготувати проект Закону про внесення змін до Декрету Кабінету Міністрів України від 21 січня 1993 року № 7-93 [qoute]Про державне мито[qoute] - підготувати проект Закону [qoute]Про нотаріат[qoute] в новій редакції та забезпечити належне його супроводження - розробити проекти підзаконних нормативно-правових актів, спрямованих на реалізацію Закону [qoute]Про нотаріат[qoute] у разі його прийняття - розробити проект концепції створення та функціонування муніципального нотаріату організаційного характеру: - організувати проведення іспиту зі спадкового права нотаріусами, які допускаються до оформлення спадкових прав та вжиття заходів до охорони спадкового майна - запровадити анонімну систему кваліфікаційного тестування осіб, які бажають бути допущені до зайняття нотаріальною діяльності - розробити методику встановлення єдиних тарифів за надання нотаріальних послуг - організувати скликання і проведення зборів нотаріусів відповідних регіонів з метою створення регіональних нотаріальних палат, обрання керівних органів нотаріальних палат та делегатів на з’їзд нотаріусів України - забезпечити розроблення статуту Української нотаріальної палати та провести перший з’їзд нотаріусів України - провести роботу зі створення Єдиного страхового фонду нотаріусів для виплат сум на відшкодування шкоди, завданої фізичним та юридичним особам внаслідок недбалих або незаконних дій нотаріуса.