Номер повідомлення:#3
grenouille
» 08 лютого 2011, 22:20
"Ось з цього приводу думка держкомзему.ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ ІЗ ЗЕМЕЛЬНИХ РЕСУРСІВ ЛИСТ від 10.09.2009 р. N 12991/17/12-09 Головному управлінню юстиції у Дніпропетровській області49000, м. Дніпропетровськ, пр. К. Маркса, 21-а Додатково див. лист Головного управління юстиції у Дніпропетровській області від 8 липня 2009 року N 05-5/6753Державним комітетом України із земельних ресурсів опрацювано ваше звернення <...> щодо роз'яснення деяких питань земельного законодавства при реалізації норм положень Порядку здійснення відмітки про перехід права власності на земельну ділянку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України N 439 від 06.05.2009, та повідомляє наступне. До питання N 1 Земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами (частина перша статті 79 Кодексу). Відповідно до частини 7 статті 126 Кодексу відчуження частини земельної ділянки з виділенням її в окрему земельну ділянку здійснюється після отримання її власником державного акта, що посвідчує право власності на сформовану нову земельну ділянку. Пунктом другим статті 56 Закону України [qoute]Про землеустрій[qoute] (далі - Закону) передбачено, що одним із видів землевпорядної документації є технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку, при поділі чи об'єднанні земельних ділянок включає. Відповідно до пункту [qoute]б[qoute] статті 22 Закону землеустрій здійснюється на підставі укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою. Таким чином, поділ чи об'єднання земельних ділянок відбувається за клопотанням (заявою) власників земельних ділянок до осіб, які отримали ліцензії на проведення землевпорядних робіт під час розроблення ними технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку, при поділі чи об'єднанні земельних ділянок при розробленні якої складаються плани земельних ділянок, які об'єднуються в одну земельну ділянку, або частини земельної ділянки, яка виділяється в окрему земельну ділянку. До питання N 2 Статтею 3 Закону України [qoute]Про оцінку земель[qoute] передбачено, що об'єктами оцінки земель є територія адміністративно-територіальних одиниць або їх частин, території оціночних районів та зон, земельні ділянки чи їх частини або сукупність земельних ділянок і прав на них, у тому числі на земельні частки (паї), у межах території України, Пунктом другим постанови Кабінету Міністрів України від 02.04.2002 N 449 [qoute]Про затвердження форм державного акта на право власності на земельну ділянку та державного акта на право постійного користування земельною ділянкою[qoute] встановлено, що раніше видані державні акти на право приватної власності на землю, державні акти на право власності на землю, державні акти на право власності на земельну ділянку та державні акти на право постійного користування землею залишаються чинними і підлягають заміні у разі добровільного звернення громадян або юридичних осіб. Проте, відповідно до частини сьомої статті 126 Земельного кодексу України відчуження частини земельної ділянки з виділенням її в окрему земельну ділянку здійснюється після отримання її власником державного акта, що посвідчує право власності на сформовану нову земельну ділянку. Таким чином, власник земельної ділянки, право власності на яку посвідчено державним актом із відміткою про відчуження частини земельної ділянки, зобов'язаний замовити виготовлення нового державного акта при продажу такої земельної ділянки. До питання N 3 Пунктом другим Порядку здійснення відмітки про перехід права власності на земельну ділянку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України N 439 від 06.05.2009, передбачено, що відмітка про перехід права власності на земельну ділянку здійснюється на сторінках державного акта, де знаходиться план зовнішніх меж земельної ділянки, план меж земельної ділянки, починаючи з верхнього лівого кута зверху вниз, зліва направо. У свою чергу, питання проставляння відмітки у випадку, коли не вистачатиме місця на сторінці державного акта, чинним земельним законодавством не врегульоване. Разом з тим, відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України N 439 від 06.05.2009 державні акти, долучені до документа, на підставі якого відбувся перехід права власності на земельну ділянку, можуть бути замінені у разі добровільного звернення громадян та юридичних осіб, до яких переходить право власності на земельну ділянку. Таким чином, у разі неможливості проставляння відміток на державному акті нотаріусом чи територіальним органом Держкомзему пропонуємо рекомендувати власникам земельних ділянок для переоформлення права власності на земельну ділянку замовляти виготовлення нових державних актів. До питання N 4 Відповідно до пункту третього Порядку здійснення відмітки про перехід права власності на земельну ділянку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України N 439 від 06.05.2009, нотаріус у разі посвідчення цивільно-правового договору про відчуження земельної ділянки, видачі свідоцтва про право на спадщину на земельну ділянку, а також вилучення державного акта у передбачених законом випадках із своїх справ за наявності витягу з державного реєстру земель проставляє на державному акті відмітку про перехід права власності на земельну ділянку. Згідно із Тимчасовим порядком ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Держкомзему України від 02.07.2003 N 174, зареєстрованим у Мін'юсті України 25.07.2003 за N 641/7962, документом, який містить відомості, що надаються з бази даних Автоматизованої системи державного земельного кадастру, є витяг з державного реєстру земель. Пунктом 1.2 Тимчасового порядку визначено, що операторами (реєстраторами) державного реєстру земель є структурні підрозділи Центру ДЗК, тобто його регіональні та міські філії. До питання N 5 Частиною першою статті 110 Земельного кодексу України передбачено, що на використання власником земельної ділянки або її частини може бути встановлено обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором. Відповідно до частини другої статті 112 Земельного кодексу України обмеження використання земельної ділянки підлягають державній реєстрації і діють протягом терміну, встановленого законом або договором. Проте, діючим законодавством не встановлено терміну дії довідки про наявні обмеження (обтяження) на використання земельної ділянки. До питання N 6 В пункті 12 Прикінцевих положень Закону України [qoute]Про першочергові заходи щодо запобігання негативним наслідкам фінансової кризи та про внесення змін до деяких законодавчих актів України[qoute] йдеться мова про заборону на продаж земель сільськогосподарського призначення до 1 січня 2010 року, проте даною нормою прямо не встановлюється заборона щодо продажу земель сільськогосподарського призначення. [U][B]До питання N 7 У випадку, коли спадкоємців на одну земельну ділянку декілька, виникає спільна часткова власність і кожному із спадкоємців має бути видане свідоцтво про право на спадщину. Долучити до кожного свідоцтва про право на спадщину оригінал державного акта на право власності на земельну ділянку, виданий спадкодавцю, фізично неможливо, а отже, в такому випадку нотаріус має вилучити оригінал державного акта на право власності на земельну ділянку, виданий спадкодавцю, видати спадкоємцям свідоцтво про право на спадщину. Спадкоємці, на підставі свідоцтв про право на спадщину, мають отримати новий державний акт на право спільної часткової власності на земельну ділянку, або ж при можливості виготовити окремі державні акти на успадковані частини земельної ділянки, виділивши їх в натурі (на місцевості). [/B][/U]До питання N 8 Для реалізації положень Порядку здійснення відмітки про перехід права власності на земельну ділянку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України N 439 від 06.05.2009, та пункту [qoute]ж[qoute] частини другої статті 132 Земельного кодексу України Держкомземом прийнято наказ від 22.06.2009 N 326 [qoute]Про деякі питання реалізації положень Закону України [qoute]Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо документів, що посвідчують право на земельну ділянку, а також порядку поділу та об'єднання земельних ділянок[qoute], пунктом другим якого, зокрема, передбачено, що кадастровий номер, у разі його відсутності, присвоюється земельній ділянці до проставлення відмітки про перехід права власності на земельну ділянку, після відновлення її меж в натурі (на місцевості) та закріплення їх довгостроковими межовими знаками встановленого зразка за відповідною затвердженою технічною документацією та внесення відомостей про земельну ділянку до автоматизованої системи державного земельного кадастру. До питань N 9 та N 10 Частиною четвертою статті 81 Земельного кодексу України передбачено, що землі сільськогосподарського призначення, прийняті у спадщину іноземними громадянами, а також особами без громадянства, протягом року підлягають відчуженню. Відповідно до частини четвертої статті 22 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення не можуть передаватись у власність іноземним громадянам, особам без громадянства, іноземним юридичним особам та іноземним державам. Згідно із пунктом [qoute]е[qoute] частини першої статті 140 Земельного кодексу України підставами припинення права власності на земельну ділянку є, зокрема, невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом. Частиною першою статті 145 Земельного кодексу України передбачено, що, якщо до особи переходить право власності на земельну ділянку, яка за цим Кодексом не може перебувати в її власності, ця ділянка підлягає відчуженню її власником протягом року з моменту переходу такого права. Відповідно до пункту 15 Розділу X [qoute]Перехідні положення[qoute] Земельного кодексу України до набрання чинності законами України про державний земельний кадастр та про ринок земель не допускається купівля-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок і зміна цільового призначення (використання) земельних ділянок, які перебувають у власності громадян та юридичних осіб для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, земельних ділянок, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства, а також земельних часток (паїв), крім передачі їх у спадщину, обміну земельної ділянки на іншу земельну ділянку відповідно до закону та вилучення (викупу) земельних ділянок для суспільних потреб. Враховуючи вищевикладене, оскільки норма частини четвертої статті 81 Земельного кодексу України є імперативною, то з метою уникнення порушення права власності на землю, іноземні громадяни, які набули у власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення при прийнятті ними спадщини, мають право на відчуження таких ділянок, при цьому, дія пункту 15 Розділу X [qoute]Перехідні положення[qoute] Земельного кодексу України на зазначені правовідносини не поширюється. Заступник Голови В. І. Петрук "