Якщо повернутися до історії розвитку приватного нотаріату в Україні, то за першої каденції міністра економіки України В.М. Пинзеника та міністра юстиції України С.П. Головатого, ці питання стояли досить гостро в контексті поширення на вчинювані приватними нотаріусами нотаріальні дії ставок державного мита і окремого оподаткування доходів нотаріуса, які він мав би отримати за надання додаткових послуг правового характеру при вчиненні нотаріальних дій. Таке бажання держави в той час мало «пікантне» економічне обґрунтування, оскільки не давали всім спокою так звані «надприбутки» приватних нотаріусів. Чи це справді були надприбутки? Думається, що ні. Ситуація полягала в іншому.
Надприбутки отримували ті, хто їх не показував, а реальні доходи нотаріусів, які побачила держава, оскільки вони були відкриті (легальні), тобто доступні усім, починаючи від податкових органів, отримувались ними від своєї праці, в основі якої лежала повна майнова відповідальність та самофінансування нотаріальної діяльності.
Звичайно, такий майновий стан представників окремої професії не міг не хвилювати контролюючі органи, депутатів, представників влади, які також зверталися за вчиненням нотаріальних дій.
Однак приватні нотаріуси в цей період відстояли своє право на нотаріальну діяльність, на отримання гідних гонорарів, які підвищували рівень довіри до нотаріусів з боку суспільства та піднімали престиж професії нотаря.
Сьогодні ж ситуація один до одного, тільки з протилежністю до навпаки. Нотаріусів безмежно багато, а кількість нотаріальних дій зменшилась наполовину, а то й більше, відповідно доходи нотаріусів різко впали. Цьому є і суб’єктивні, і об’єктивні передумови. на реєстрацію нотаріальноїДо суб’єктивних ми можемо віднести зняття квоти діяльності, а до об’єктивних — обвал ринку нерухомості, банківської системи, економічного зубожіння українського народу, зростання цін на енергоносії і т.ін.
Думається, що в Україні вистачить здорового глузду, бажання, досвіду та мудрості спочатку завершити реформування нотаріату відповідно до тих програмних засад, які закладені в Концепції реформування органів нотаріату в Україні, затвердженій наказом Міністерства юстиції України вiд 24.12.2010 р. № 3290/5 , а наступним кроком впорядкувати питання тарифів за участю вже діючої на той час професійної організації нотаріусів.
Таким чином, для наступного кроку, а саме встановлення нотаріального тарифу в діяльності нотаріусів України, його концепції, необхідно:
1) завершити реформу нотаріату;
2) встановити відповідні пільги при оподаткуванні доходу нотаріуса, оскільки слід врахувати пільги фізичних осіб, які звертаються до нотаріуса;
3) встановити тарифи, які мають забезпечити та гарантувати нотаріусу здійснення нотаріальної діяльності гармонійно та неупереджено;
4) зменшити відповідальність нотаріуса до меж страхової суми;
5) встановити граничну чисельність нотаріусів у межах нотаріального округу залежно від чисельності населення.
http://www.mirn.com.ua/publikaciyi/1-pu ... 9-10-17-07