Президент ветировал закон, предусматривающий, что приватизированная земля не можетбыть в совместной собственности супругов, один из которых - иностранец
Додано: 14 березня 2012, 14:46
Глава государства применил право вето
Президент Украины Виктор Янукович в соответствии с частью второй статьи 94 Конституции Украины вернул со своими предложениями для повторного рассмотрения парламентом Закон «О внесении изменения в статью 61 Семейного кодекса Украины по приведению в соответствие с Конституцией Украины».
Предложения Главы государства во время повторного рассмотрения указанного Закона на пленарном заседании Верховной Рады будет докладывать первый заместитель Министра юстиции Украины И.Емельянова.
ПРОПОЗИЦІЇ
до Закону України «Про внесення зміни до статті 61 Сімейного кодексу України щодо приведення у відповідність із Конституцією України»
Прийнятий Верховною Радою України 22 лютого 2012 року Закон України «Про внесення зміни до статті 61 Сімейного кодексу України щодо приведення у відповідність із Конституцією України» не може бути підписаний, виходячи з такого.
Законом передбачається внести зміну до частини п'ятої статті 61 Сімейного кодексу України, згідно з якою земельна ділянка, набута внаслідок безоплатної передачі її одному з подружжя із земель державної або комунальної власності, у тому числі приватизації, не належить до об'єктів права спільної сумісної власності подружжя, коли одним із подружжя є іноземець або особа без громадянства.
Таким чином, Законом норми Сімейного кодексу України приводяться у відповідність із нормами Земельного кодексу України, яким установлено обмеження щодо набуття права власності на земельні ділянки іноземними громадянами та особами без громадянства (стаття 81 Земельного кодексу України).
Водночас залишається невирішеною низка інших проблемних питань, пов'язаних із визначенням об'єктом права спільної сумісної власності житла, набутого одним із подружжя під час шлюбу внаслідок приватизації державного житлового фонду, та земельної ділянки, набутої внаслідок безоплатної передачі її одному з подружжя із земель державної або комунальної власності, в тому числі приватизації (частина п'ята статті 61 Сімейного кодексу України).
Зазначені норми Сімейного кодексу України також потребують відповідних змін з огляду на таке.
За Законом України «Про приватизацію державного житлового фонду»:
приватизація державного житлового фонду - це відчуження квартир (будинків), житлових приміщень у гуртожитках, призначених для проживання сімей та одиноких осіб, кімнат у квартирах та одноквартирних будинках, де мешкають два і більше наймачів, та належних до них господарських споруд і приміщень (підвалів, сараїв і т.ін.) державного житлового фонду на користь громадян України (частина перша статті 1);
кожний громадянин України має право приватизувати займане ним житло безоплатно в межах номінальної вартості житлового чеку або з частковою доплатою один раз (частина п'ята статті 5);
житлові чеки - це приватизаційні папери, які одержуються всіма громадянами України і використовуються при приватизації державного житлового фонду; вони можуть також використовуватись для приватизації частки майна державних підприємств, земельного фонду (частина перша статті 4).
Як передбачено статтею 1 Закону України «Про приватизаційні папери» приватизаційні папери - це особливий вид державних цінних паперів, які засвідчують право власника на безоплатне одержання у процесі приватизації частки майна державних підприємств, державного житлового фонду, земельного фонду. Приватизаційні папери можуть бути лише іменними.
Отже, приватизація є способом набуття кожним громадянином України певного майна у власність, а тому приватизацію житла та земельної ділянки слід розглядати як персоніфіковані правові відносини між державою і громадянином України, що виникають не з приводу спільно набутого чи нажитого подружжям майна, а внаслідок безоплатної передачі державного майна чітко визначеному власнику.
Тож майно, набуте громадянином України під час приватизації, має ознаки особистої приватної власності кожного з подружжя.
За таких обставин не можу підтримати зміну, передбачену Законом України «Про внесення зміни до статті 61 Сімейного кодексу України щодо приведення у відповідність із Конституцією України», і пропоную утриматись від її запровадження.
Натомість пропоную передбачити в Законі положення щодо виключення частини п'ятої статті 61 Сімейного кодексу України та доповнення частини першої статті 57 Кодексу положенням, за яким житло та земельна ділянка, отримані одним із подружжя внаслідок приватизації, є його особистою приватною власністю.
Президент України Віктор ЯНУКОВИЧ
http://www.president.gov.ua/ru/news/23358.html
Президент Украины Виктор Янукович в соответствии с частью второй статьи 94 Конституции Украины вернул со своими предложениями для повторного рассмотрения парламентом Закон «О внесении изменения в статью 61 Семейного кодекса Украины по приведению в соответствие с Конституцией Украины».
Предложения Главы государства во время повторного рассмотрения указанного Закона на пленарном заседании Верховной Рады будет докладывать первый заместитель Министра юстиции Украины И.Емельянова.
ПРОПОЗИЦІЇ
до Закону України «Про внесення зміни до статті 61 Сімейного кодексу України щодо приведення у відповідність із Конституцією України»
Прийнятий Верховною Радою України 22 лютого 2012 року Закон України «Про внесення зміни до статті 61 Сімейного кодексу України щодо приведення у відповідність із Конституцією України» не може бути підписаний, виходячи з такого.
Законом передбачається внести зміну до частини п'ятої статті 61 Сімейного кодексу України, згідно з якою земельна ділянка, набута внаслідок безоплатної передачі її одному з подружжя із земель державної або комунальної власності, у тому числі приватизації, не належить до об'єктів права спільної сумісної власності подружжя, коли одним із подружжя є іноземець або особа без громадянства.
Таким чином, Законом норми Сімейного кодексу України приводяться у відповідність із нормами Земельного кодексу України, яким установлено обмеження щодо набуття права власності на земельні ділянки іноземними громадянами та особами без громадянства (стаття 81 Земельного кодексу України).
Водночас залишається невирішеною низка інших проблемних питань, пов'язаних із визначенням об'єктом права спільної сумісної власності житла, набутого одним із подружжя під час шлюбу внаслідок приватизації державного житлового фонду, та земельної ділянки, набутої внаслідок безоплатної передачі її одному з подружжя із земель державної або комунальної власності, в тому числі приватизації (частина п'ята статті 61 Сімейного кодексу України).
Зазначені норми Сімейного кодексу України також потребують відповідних змін з огляду на таке.
За Законом України «Про приватизацію державного житлового фонду»:
приватизація державного житлового фонду - це відчуження квартир (будинків), житлових приміщень у гуртожитках, призначених для проживання сімей та одиноких осіб, кімнат у квартирах та одноквартирних будинках, де мешкають два і більше наймачів, та належних до них господарських споруд і приміщень (підвалів, сараїв і т.ін.) державного житлового фонду на користь громадян України (частина перша статті 1);
кожний громадянин України має право приватизувати займане ним житло безоплатно в межах номінальної вартості житлового чеку або з частковою доплатою один раз (частина п'ята статті 5);
житлові чеки - це приватизаційні папери, які одержуються всіма громадянами України і використовуються при приватизації державного житлового фонду; вони можуть також використовуватись для приватизації частки майна державних підприємств, земельного фонду (частина перша статті 4).
Як передбачено статтею 1 Закону України «Про приватизаційні папери» приватизаційні папери - це особливий вид державних цінних паперів, які засвідчують право власника на безоплатне одержання у процесі приватизації частки майна державних підприємств, державного житлового фонду, земельного фонду. Приватизаційні папери можуть бути лише іменними.
Отже, приватизація є способом набуття кожним громадянином України певного майна у власність, а тому приватизацію житла та земельної ділянки слід розглядати як персоніфіковані правові відносини між державою і громадянином України, що виникають не з приводу спільно набутого чи нажитого подружжям майна, а внаслідок безоплатної передачі державного майна чітко визначеному власнику.
Тож майно, набуте громадянином України під час приватизації, має ознаки особистої приватної власності кожного з подружжя.
За таких обставин не можу підтримати зміну, передбачену Законом України «Про внесення зміни до статті 61 Сімейного кодексу України щодо приведення у відповідність із Конституцією України», і пропоную утриматись від її запровадження.
Натомість пропоную передбачити в Законі положення щодо виключення частини п'ятої статті 61 Сімейного кодексу України та доповнення частини першої статті 57 Кодексу положенням, за яким житло та земельна ділянка, отримані одним із подружжя внаслідок приватизації, є його особистою приватною власністю.
Президент України Віктор ЯНУКОВИЧ
http://www.president.gov.ua/ru/news/23358.html