Номер повідомлення:#7
Zorro
» 12 серпня 2010, 13:48
Про затвердження Методичних рекомендацій стосовно визначення нерухомого майна, що знаходиться на земельних ділянках, право власності на які підлягає державній реєстраціїN 660/5, 14.04.2009, Наказ, Міністерство юстиції України 1.3. Визначення поняття споруд та порядку державної реєстрації права власності на них.Кодекс використовує конструкції [qoute]нерухоме майно (житлові будинки, будівлі, споруди тощо)[qoute] (стаття 331), [qoute]житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно[qoute] (стаття 376).Отже, виходячи з цих статей споруди є нерухомим майном.У законодавчих актах відсутнє визначення поняття [qoute]споруда[qoute] (лише Закон України [qoute]Про охорону культурної спадщини[qoute] містить визначення споруди як витвору). У Національному стандарті N 2 [qoute]Оцінка нерухомого майна[qoute], затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 28 жовтня 2004 року N 1442, визначено, що споруди - це земельні поліпшення, що не належать до будівель та приміщень, призначені для виконання спеціальних технічних функцій (пункт 2).Законодавчими актами не визначений правовий статус багатьох споруд, а тому виникає низка питань - чи є ці споруди нерухомим майном чи підлягають державній реєстрації право власності на них. При цьому, слід ураховувати, що різні нормативно-правові акти використовують термінологію [qoute]споруда[qoute] і до рухомих об'єктів.Наприклад, інженерна споруда, призначена для транспортування газу, промисловий газопровід (далі - газопровід).Законом України [qoute]Про трубопровідний транспорт[qoute] передбачено, що об'єкти трубопровідного транспорту - це магістральні та промислові трубопроводи, включаючи наземні, надземні і підземні лінійні частини трубопроводів, а також об'єкти та споруди, основне і допоміжне обладнання, що забезпечують безпечну та надійну експлуатацію трубопровідного транспорту (стаття 1). Також, частиною першою статті 16 цього Закону встановлено, що до земель трубопровідного транспорту належать земельні ділянки, на яких збудовано наземні і надземні трубопроводи та їх споруди, а також наземні споруди підземних трубопроводів.Тобто, газопроводи є об'єктами, що не можуть існувати без землі та переміщення їх є неможливим без їх знецінення, що відповідає ознакам нерухомого майна.Отже, газопровід є нерухомим майном.Що стосується механізму державної реєстрації прав на газопровід, то слід ураховувати таке.- Тимчасовим положенням про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженим наказом Міністерства юстиції від 7 лютого 2002 року N 7/5 (зареєстрованим в Міністерстві юстиції 18 лютого 2002 року за N 157/6445) (далі - Тимчасове положення), встановлено, що державна реєстрація прав проводиться після технічної інвентаризації об'єкта, права щодо якого підлягають реєстрації (пункт 3.6).Так, щодо інвентаризації газопроводу зазначаємо, що нормативний акт, який визначає порядок проведення технічної інвентаризації газопроводу, нині відсутній. Водночас при проведенні інвентаризації можливо використовувати Правила обстеження, оцінки технічного стану, паспортизації та проведення планово-запобіжних ремонтів газопроводів і споруд на них, затверджені наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики від 9 червня 1998 року N 124 (зареєстрований в Міністерстві юстиції 13 листопада 1998 року N 723/3163), якими передбачено, зокрема, що газопроводи слід оцінювати за показниками для сталевих та поліетиленових газопроводів.Наприклад, для сталевих газопроводів (підземні і надземні) слід оцінювати герметичність газопроводів стан металу труб і якість зварних з'єднань стан захисного ізоляційного покриття технічний стан надземних газопроводів стан будівельних конструкцій (підпори, кріплення, компенсатори й т.ін.) стан пофарбування та стан термоізоляції газопроводів зрідженого газу корозійний стан стан електрохімічного захисту.При оцінці підземних газопроводів слід ураховувати геологічне розташування газопроводів (глибина залягання), а також розташування газопроводів відносно інших інженерних мереж та споруд.- Тимчасовим положенням встановлено, що державна реєстрація прав власності на нерухоме майно - це внесення запису до Реєстру прав власності на нерухоме майно у зв'язку з виникненням, існуванням або припиненням права власності на нерухоме майно, що здійснюється БТІ за місцезнаходженням об'єктів нерухомого майна на підставі правовстановлювальних документів коштом особи, що звернулася до БТІ (пункт 1.4).Так, щодо визначення місцезнаходження газопроводу, то згідно з Порядком ведення Реєстру прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції від 28 січня 2003 року N 7/5 (зареєстрованим в Міністерстві юстиції 28 січня 2003 року за N 67/7388) (далі - Порядок), адреса нерухомого майна є ідентифікатором об'єкта нерухомого майна. Порядком передбачено, що у Реєстрі прав використовуються три види адрес у межах населеного пункту:адреса, яка складається з назви вулиці, номера будинку, номера корпусу та номера квартириадреса, яка складається з назви іменованого об'єкта та/або назви вулиці, номера об'єкта та номера частини об'єктаадреса, яка складається з назви іменованого об'єкта, назви вулиці в складі об'єкта, номера об'єкта або номера будинку (пункт 3.1.2).Тобто, при внесені відомостей до Реєстру про адресу газопроводів слід використовувати один з визначених Порядком варіантів адрес.- Слід зауважити, що якщо газопровід збудувала особа для обслуговування будинку, то такий газопровід є приналежною річчю, і в цьому випадку, державна реєстрація права провадиться на головну річ - будинок, а інформація про приналежну річ - газопровід має міститися у витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно у розділі [qoute]опис нерухомого майна[qoute]. Водночас реєстрація права на газопровід можлива і як на окремий об'єкт нерухомості, наприклад, якщо його збудував кооператив. У цьому випадку власником цього газопроводу виступатиме кооператив. [U][I][B]За аналогічним принципом нині має здійснюватися і державна реєстрація прав власності на під'їзні колії, якими за Законом України [qoute]Про залізничний транспорт[qoute] є залізничні колії, які призначені для транспортного обслуговування одного або кількох підприємств, організацій та установ у взаємодії із залізничним транспортом загального користування (стаття 1).[/B][/I][/U]