Номер повідомлення:#4
SELLA
» 28 липня 2011, 16:51
Хоч змін в законі про держ. реєстрацію багато вже на сьогоднішній день, але лист слушний..
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 07.10.2004 р. N 31-32/1761
Начальнику Головного управління юстиції Міністерства юстиції в Автономній Республіці Крим, начальникам обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції
З метою створення єдиної нотаріальної практики при застосуванні нотаріусами положень Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" Міністерством юстиції України повідомляється наступне.
Відповідно до статті 87 Цивільного кодексу України для створення юридичної особи її учасники (засновники) розробляють установчі документи, які викладаються письмово і підписуються всіма учасниками (засновниками), якщо законом не встановлений інший порядок їх затвердження.
Установчим документом товариства є затверджений учасниками статут або засновницький договір між учасниками, якщо інше не встановлено законом.
1 липня 2004 року набрав чинності Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" (далі - Закон). Вказаним Законом регулюються відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців і, поряд з іншим, встановлюються вимоги по оформленню документів, що подаються для здійснення такої реєстрації.
Згідно частин другої та п"ятої статті 8 Закону, реєстраційна картка заповнюється машинодруком або від руки друкованими літерами. Якщо документи надсилаються державному реєстратору рекомендованим листом, підпис заявника на реєстраційній картці повинен бути нотаріально засвідчений.
Установчі документи юридичної особи, а також зміни до них викладаються письмово, прошиваються, пронумеровуються та підписуються засновниками (учасниками). Справжність підписів засновників (учасників) на установчих документах повинна бути засвідчена нотаріально.
Нотаріальне засвідчення справжності підписів передбачено зазначеним Законом і у разі проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації. У цьому випадку нотаріусами засвідчується справжність підписів голови ліквідаційної комісії або уповноваженої ним особи на ліквідаційному балансі (стаття 36 Закону).
Засвідчення справжності підписів на реєстраційних картках, ліквідаційних балансах, розподільчих балансах та установчих документах здійснюється нотаріусами без використання спеціальних бланків документів.
Порядок засвідчення нотаріусами справжності підпису на документах встановлений розділом 28 Інструкції про порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 03.03.2004 N 20/5, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 03.03.2004 за N 283/8882.
Усі документи, справжність підписів на яких засвідчується нотаріально, повинні бути підписані у присутності нотаріуса. Якщо правочин, заява чи інший документ підписаний за відсутності нотаріуса, громадянин повинен особисто підтвердити, що документ підписаний ним (абзац перший пункту 16 згаданої Інструкції).
У разі проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи реєстратору, серед іншого, подається нотаріально засвідчена копія рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу, яким затверджено зміни до установчих документів.
Відповідно до статті 24 Закону, у разі державної реєстрації селянського (фермерського) господарства крім документів, які передбачені частиною першою цієї статті, додатково подається копія Державного акта на право приватної власності засновника на землю або копія Державного акта на право постійного користування землею засновником, або нотаріально засвідчена копія договору про право користування землею засновником, зокрема, на умовах оренди.
У разі внесення змін до установчих документів, які пов"язані зі зміною складу засновників (учасників), реєстратору подається нотаріально засвідчена копія рішення про вихід юридичної особи із складу засновників (учасників), або нотаріально засвідчена копія заяви фізичної особи про вихід зі складу засновників, або нотаріально засвідчений документ про передання права засновника (учасника) іншій особі, або рішення уповноваженого органу юридичної особи про примусове виключення засновника (учасника) зі складу засновників (учасників) юридичної особи, якщо це передбачено законом або установчими документами юридичної особи.
При внесенні змін до установчих документів, які пов"язані зі зміною складу засновників (учасників) юридичної особи на підставі факту смерті фізичної особи - засновника (учасника) та відмови інших засновників (учасників) у прийнятті спадкоємця (спадкоємців) померлого до складу засновників, крім документів, які передбачені частиною першою статті 29 Закону, додатково подається нотаріально засвідчена копія свідоцтва про смерть фізичної особи або відповідна довідка органу реєстрації актів громадянського стану чи судове рішення про оголошення громадянина померлим.
Для проведення державної реєстрації юридичної особи, що створюється шляхом виділу, засновники (учасники) або уповноважені ними орган чи особа крім документів, які передбачені частинами першою - сьомою статті 24 Закону, повинні додатково подати нотаріально засвідчену копію розподільчого балансу (стаття 32 Закону).
Згідно зі статтею 34 Закону, для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення щодо припинення юридичної особи засновники (учасники) юридичної особи або уповноважені ними орган чи особа повинні подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстратору, серед іншого, нотаріально засвідчену копію рішення засновників (учасників) або уповноваженого ними органу про це.
Для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення державному реєстратору, поряд з іншими документами, подаються:
- якщо припинення юридичної особи здійснюється в результаті злиття, приєднання або перетворення - нотаріально засвідчену копію передавального акта;
- якщо припинення здійснюється в результаті поділу - нотаріально засвідчену копію розподільчого балансу (стаття 37 Закону).
Слід наголосити, що згідно вимог статті 37 Закону, передавальний акт або розподільчий баланс повинен бути затверджений засновниками (учасниками) юридичної особи або органом, який прийняв рішення про припинення юридичної особи. Підписи на передавальному акті або розподільчому балансі повинні бути нотаріально засвідчені.
Для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення фізичної особи - підприємця щодо припинення нею підприємницької діяльності така фізична особа подає реєстратору відповідну заяву, справжність підпису на якій повинна бути засвідчена нотаріально (стаття 47 Закону).
Отже, засвідчення нотаріусами вірності копії заяви фізичної особи про вихід зі складу засновників, заяви про передання права засновника (учасника) іншій особі, заяви про припинення фізичною особою - підприємцем підприємницької діяльності, а також засвідчення вірності копій передавального акту або розподільчого балансу здійснюється з дотриманням вимог частини другої статті 75 Закону України "Про нотаріат" та пункту 255 вищезазначеної Інструкції, а саме, коли справжність підписів на цих документах буде засвідчена нотаріусом.
Засвідчення справжності підписів на протоколах зборів засновників (учасників) юридичної особи вказаним Законом не передбачено. Протоколи зборів засновників (учасників) юридичної особи не є документами, які видані фізичними особами, а тому засвідчення вірності їх копій не потребує попереднього засвідчення справжності підписів на них. Протоколи зборів засновників (учасників) юридичної особи повинні бути скраплені печаткою юридичної особи.
Директор Департаменту у
справах цивільного стану
громадян та нотаріату
Л. М. Павлова
Три золотых правила языка:
— Думай, что говоришь.
— Не говори того, чего не думаешь.
— Не всё, что думаешь, говори.